Betonginfo

Hva er betong?

Betong er et ledende og «levende» byggemateriale som samfunnet ikke kan klare seg foruten.

Betong har lang holdbarhet, et pent utseende og lave vedlikeholdskostnader, så du får mye for pengene. Betong brenner ikke, kan formes som du vil, og består av naturlige råvarer fra naturen som sand, stein og sement som er laget av kalkstein. Det er kun din fantasi som setter begrensninger for hvordan du vil forme og utnytte betongens egenskaper.

Visste du at …

Betong har sin egen betongstandard som gjelder i hele Europa, kalt EN 206. I Norge er det som i de fleste land, utarbeidet et nasjonalt tillegg.

Standarden beskriver betong etter:

Eksponeringsklasse: hvilket miljø og hvilken eksponering vil betongen forholde seg til.

Fasthetsklasse: hvilken styrke og fasthet det stilles krav om.

Bestandighetsklasse: hvilken sammensetning kreves for å tilfredsstille miljøet og eksponeringen som betongen utsettes for.

Ofte stilte spørsmål

Fant du ikke det du lette etter?

Ta kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne!